Doskonalenie kompetencji psychologicznych nauczyciela – instrumentalisty
Moim zdaniem nauczyciel – instrumentalista jest procesie edukacji muzycznej dziecka kluczową postacią.
Uważam, że kompetencje psychologiczne stają się w pracy nauczycieli muzyki coraz bardziej niezbędne, a dostępny system przygotowania pedagogicznego muzyków do pracy z uczniem wciąż nie nadąża za wyzwaniami jakie niesie praca z dziećmi i młodzieżą z pokolenia Z i alfa. Również przygotowanie, jakie otrzymują studenci akademii muzycznych w ramach zajęć z psychologii jest całkowicie niedostateczne. W programie studiów brakuje przede wszystkim zajęć z psychologii w formie ćwiczeń, warsztatów, w trakcie których kandydaci na nauczycieli gry mogliby przyswoić sobie podstawowe umiejętności, niezbędne w kontakcie z uczniem.
Chciałabym, żeby studenci wydziałów instrumentalnych i aktualni nauczyciele gry mogli zrealizować program szkolenia koncentrującego się przede wszystkim na sztuce komunikacji z uczniem, obejmującego (w wersji najkrótszej) nastepujące tematy:
- Umiejętność budowania relacji z uczniem i rodzicami.
Warunki dobrej relacji. Przykładowe narzędzia budowania relacji. Praca z trudną relacją.
- Podstawowe kompetencje komunikacyjne nauczyciela.
Słuchanie empatyczne, zadawanie pytań, udzielanie wspierającej informacji zwrotnej.
Otwarte pytania bez sugestii – najważniejsze narzędzie coachingowe.
- Wzmacnianie motywacji do nauki – Dlaczego wykonuję to zadanie?
Pomoc w określaniu i kształtowaniu hierarchii wartości.
Wyznaczanie, formułowanie i skuteczna realizacja celów.
- Podnoszenie poczucia własnej wartości – Czy jestem w stanie wykonać to zadanie?
Praca na zasobach. Filary poczucia własnej wartości.
Praca z ograniczającymi przekonaniami na temat własnej osoby.
- Czynniki afektywne w procesie nauki – Jakie uczucia wywołuje we mnie to zadanie?
Jak pomóc uczniowi rozwijać zamiłowanie do muzyki?
Jak poradzić sobie z lękiem i porażką?
- Jak działa coaching? Jakie zastosowanie ma to podejście w edukacji muzycznej?
Co wyróżnia coaching jako metodę pracy z dziećmi i młodzieżą?
Co stanowi o skuteczności coachingu? Jaki jest nauczyciel – coach?
Jaki wpływ będzie miał na przyszłość naszej edukacji muzycznej brak tego rodzaju zajęć? Co zyskamy, doskonaląc psychologiczne kompetencje nauczycieli – instrumentalistów?