Skip to content

Doskonalenie kompetencji

Doskonalenie kompetencji psychologicznych nauczyciela – instrumentalisty

Moim zdaniem nauczyciel – instrumentalista jest procesie edukacji muzycznej dziecka kluczową postacią.

Uważam, że kompetencje psychologiczne stają się w pracy nauczycieli muzyki coraz bardziej niezbędne, a dostępny system przygotowania pedagogicznego muzyków do pracy z uczniem wciąż nie nadąża za wyzwaniami jakie niesie praca z dziećmi i młodzieżą z pokolenia Z i alfa. Również przygotowanie, jakie otrzymują studenci akademii muzycznych w ramach zajęć z psychologii jest całkowicie niedostateczne. W programie studiów brakuje przede wszystkim zajęć z psychologii w formie ćwiczeń, warsztatów, w trakcie których kandydaci na nauczycieli gry mogliby przyswoić sobie podstawowe umiejętności, niezbędne w kontakcie z uczniem.

Chciałabym, żeby studenci wydziałów instrumentalnych i aktualni nauczyciele gry mogli zrealizować program szkolenia koncentrującego się przede wszystkim na sztuce komunikacji z uczniem, obejmującego (w wersji najkrótszej) nastepujące tematy:

  1. Umiejętność budowania relacji z uczniem i rodzicami.

            Warunki dobrej relacji. Przykładowe narzędzia budowania relacji. Praca z trudną relacją.

  1. Podstawowe kompetencje komunikacyjne nauczyciela.

            Słuchanie empatyczne, zadawanie pytań, udzielanie wspierającej informacji zwrotnej.

            Otwarte pytania bez sugestii – najważniejsze narzędzie coachingowe.

  1. Wzmacnianie motywacji do nauki – Dlaczego wykonuję to zadanie?

            Pomoc w określaniu i kształtowaniu hierarchii wartości.

            Wyznaczanie, formułowanie i skuteczna realizacja celów.

  1. Podnoszenie poczucia własnej wartości – Czy jestem w stanie wykonać to zadanie?

            Praca na zasobach. Filary poczucia własnej wartości.

            Praca z ograniczającymi przekonaniami na temat własnej osoby.

  1. Czynniki afektywne w procesie nauki – Jakie uczucia wywołuje we mnie to zadanie?

            Jak pomóc uczniowi rozwijać zamiłowanie do muzyki?

            Jak poradzić sobie z lękiem i porażką?

  1. Jak działa coaching? Jakie zastosowanie ma to podejście w edukacji muzycznej?

            Co wyróżnia coaching jako metodę pracy z dziećmi i młodzieżą?

            Co stanowi o skuteczności coachingu? Jaki jest nauczyciel – coach?

Jaki wpływ będzie miał na przyszłość naszej edukacji muzycznej brak tego rodzaju zajęć? Co zyskamy, doskonaląc psychologiczne kompetencje nauczycieli – instrumentalistów?